Utviklingen av reklame

Reklamen følger tiden
Menneskeheten er i stadig utvikling, vår teknologi blir stadig bedre, og det virker som at mennesker også blir smartere med tiden – dette skyldes den ekstremt enkle tilgangen til informasjon vi har nå i det 21. århundret. Siden reklame har som formål å promotere et visst produkt eller tjeneste, følger den vår egen evolusjon hånd i hånd.

 

Før i tiden var det minimalt med regulering så reklamebyråer kunne gjøre nesten hva de ville, noe vi virkelig fikk et innblikk i når TV-serien Mad Men kom ut. Mad Men handlet om et reklamebyrå i USA på 60-tallet, med Don Draper i sentrum. Don Draper var en stor løgner, akkurat som reklamebyrået hans – TV-serien viste oss nøyaktig hvor langt enkelte selskap var villig til å gå for å få solgt sine produkter.

 

Reklamen påvirket underbevisstheten og «hjalp» oss med å gjøre de «rette» valgene, akkurat som den gjør nå om dagen. Eneste forskjellen er at løgn og villeding var dagligdags før i tiden, men er nærmest forbudt nå i det 21. århundret. Også måtene man viser frem et produkt eller tjeneste har forandret seg. Radio og TV var virkemidlene fra begynnelsen av det 20. århundret og helt frem til 90-tallet. Nå er det 2015, og vi lever i en helt ny tid.Utviklingen av reklame 1

 

Moderne reklame
Reklamen vi ser i dag er helt annerledes enn den vi så for kun 10-15 år siden.

Med inntoget av Internett fikk reklamebyråene helt nye muligheter til å nå kundene, samtidig som kundene selv nå kunne advare andre fra å kjøpe produkter som ikke fungerte slik reklamene sa de gjorde.

 

Budskapene har derfor blitt forandret, måtene man viser frem produkter har blitt forandret, og viktigst av alt – måten man når frem til kunder på er forandret. For med inntoget av Internett har det blitt mulig å vise tilpasset reklame, altså gi deg akkurat den reklamen du mest sannsynlig vil gå for.

 

Merker f.eks. Google at du stadig søker etter brukte biler, vil du se bannere med brukte biler på alle mulige nettsider, inkludert store aviser og YouTube. Har du vært på jakt etter malerier, vil du i stedet se malerier. Dette er veldig kult på den ene siden, men kan også virke skremmende fra den andre. For vi blir fulgt med på, informasjon om oss samles inn og selges videre til store, mektige firmaer som deretter bruker denne informasjonen til sin fordel.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *