Sosiale mediers påvirkning på ungdommens mote
Sosiale medier som YouTube, Instagram og Snapchat har hatt stor innflytelse på ungdommer. Det er tross alt største delen av verdens tenåringer som har tilgang til smarttelefoner, som bruker tiden online. Det har selvsagt vært med på å påvirke hvordan ungdommene kler seg den dag i dag. Noe du finner via kidsbrandstore.no.
Medias innflytelse på ungdommen
Kjendisene sine måter å bruke media på kan ha stor innflytelse på tenåringer spesielt ting som livsstiler, produkter eller adferd som fremmes på sosiale medier. Det er flere influensere som Elise Ecklund som setter positiv eksempler på ungdommen når det er snakk om livsstil, verdier og oppførsel.
Slik det er med influensene i sosiale medier er at de får betalt for å reklamere for produktene de støtter. Det kan for eksempel være samarbeid de har med kleskjeder og skjønnhets-leverandører. Gatestilen har fått større oppmerksomhet innen motebransjen, slik som på kidsbrandstore.no. Den har fått en større betydning på nettet med tusenvis av forbrukere som bare er et klikk unna produktene. Dette gir mer forbrukerdata ved å analysere og støtte ens instuisjon med. Instagram reflekterer blant annet ønskelig adoptering av motetrender og hvordan den sprer seg fra edgy til kommersielle suksesser. Du ser gjerne nisjetrender som dukker opp fra motefremmede mennesker, til deres utbredelse til massemarkedet.
Kjendisenes innflytelse på moten
Mote er en uopphørlig og endeløs prosess. Oppfatningen av mote er ikke bare nye, men daglige trender. Moten for de fleste tenåringer er påvirket av personene de omgir seg med. Tenåringer flest føler at de trenger å passe inn, hvor flere gjengir mote rundt dem for å føle seg verdig. Tenåringer bruker mote for å opprettholde vennskap og øke deres selvrespekt. Stilen til tenåringer endrer ofte seg fra det ene til det andre som er vanlig når de prøver å finne utav sin egen identitet. Tenåringer ser opp til kjendisene de elsker, som de ofte henter moteinspirasjon fra. Når en kjendis kler seg i et antrekk de elsker, går ofte tenåringer Forr det samme antrekket for å vise det frem for jevnaldrende. I tillegg ser tenåringer på ulike realityprogrammer, for å holde tritt med klesstilen til idolene deres. De oppdager seg selv gjennom ytre stimuli. Kjendiser tilbyr dermed det ekstra grunnlaget som tenåringer måler assosiasjoner, tanker og meninger til. Kjendisene prøver ikke å overtale fansen til å følge spesielle trender, men det kan være med på å påvirke ideologien for tenåringene når det kommer til mote på en underbevisst måte.