Viral markedsføring – Effektiv markedsføring med bruk av egne forbrukere
Det er vanskelig for en bedrift å drive lønnsomt. Markedsføring er viktigere i dag enn noen gang tidligere. Det finnes mange ulike metoder å drive markedsføring på. Du kan markedsføre deg gjennom sosiale medier, TV, aviser og radio. Du kan henge opp plakater og lapper, og du kan dele ut visittkort. Men den viktigste markedsføringen er at personer snakker sammen. Men hva er viral markedsføring og hvorfor er viral markedsføring så utrolig viktig i dagens samfunn? Det er viktig med konkurranse for bedriftene. Det holder prisene lave, og i de aller fleste tilfellene holder produktene en god kvalitet. Alle bedrifter ønsker fornøyde kunder, og en fornøyd kunde er en kunde som føler seg ivaretatt som forbruker.
En god historie om markedsføring
Opp gjennom historien har vi sett mange måter å drive markedsføring på. Et godt eksempel på dette er da det etter andre verdenskrig kom flere produsenter på markedet. Varetilbudene økte, og konkurransen skjøt i været. Dette gjaldt mange typer varer og tjenester, fra bakervarer til boliger. På grunn av den økende konkurransen ble det satset stort på reklame, både i avisene og ved bruk av plakater og andre markedsføringstiltak. På 1970-tallet begynte bedrifter og bli mer og mer opptatt av hvilke produkter kundene ville ha og trengte. Derfor ble det også mer fokus på markedsføring. Det er ikke bare bedrifter som har fått mer fokus på markedsføring. Vi kan ofte se reklame og andre markedsføringstiltak fra frivillige organisasjoner, som enten opplyser om hvem de er, eller som ber om donasjoner og medlemskap. Det viktigste for de som aktivt driver med markedsføring , er å få fram et viktig budskap som når de forbrukerne som er i målgruppen.
Hva gjør effektiv markedsføring så viktig?
Alle som har bedrifter vet hvor viktig det er med budsjett. Spesielt i en etableringsfase. En av de billigste og mest effektive metodene for markedsføring er viral markedsføring. Viral markedsføring har i grunne eksistert så lenge mennesker har snakket sammen. Metoden bygger på at forbrukerne snakker med hverandre. Et mer dagligdags ord på dette fenomenet, er jungeltelegrafen. En kunde er hos bakeren, nyter en deilig fersk bolle og anbefaler bakeriet til en venn. Det er viral markedsføring. For noen år siden, da Sony Ericsson kom med en mobiltelefon med kamera (som den gangen var helt nytt), ble det leid inn mange skuespillere som skulle opptre som turister på Empire State Building. Deres jobb var å ta bilder med den nye mobiltelefon, for så å snakke positivt om produktet samt spørre uvitende turister om de kunne ta bilde av dem. På et sted som Empire State Building som huser så mange nysgjerrige turister, gikk jungeltelegrafen raskt. Ofte når det blir snakket om viral markedsføring, så tenker folk på et virus som sprer seg. Og det er nettopp det som er meningen med den virale markedsføringen.